( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

91 – چرا اسمان ابی است ؟

در طول روز نور خورشید به سمت زمین می تابد . تمام نور های خورشید در خط مستقیم حرکت نمی کنند . نور سفید خورشید در حقیقت شامل چند رنگ – رنگ های رنگین کمان – است . اما نور ابی خورشید فقط در اسمان به وسیله هوا در تمام زوایا منتشر شده و به چشمان ما می رسد و به همین دلیل اسمان ابی است .

92 – چرا اسمان هنگام غروب افتاب سرخ است ؟

اسمان در طول روز ابی است  ، چون که هوا اشعه های ابی نور خورشید را منتشر می کند . هنگام غروب ، خورشید در پایین اسمان است و اشعه خورشید باید مسافت بیشتری را نسبت به طول روز بپیماید . هوای اضافی تمام رنگ های موجود در نور خورشید به جز نور سرخ را منتشر می سازد و فقط نور قرمز مستقیم به چشمان ما رسیده و خورشید سرخ به نظر می اید .

93 – رنگین کمان چند رنگ دارد ؟

رنگین کمان 7 رنگ دارد : قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، ابی ، نیلی و بنفش . اما ممکن است ما نتوانیم تمام این رنگ ها ، به خصوص رنگ نیلی را ببینیم .
برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید .

94 – رنگین کمان در کجا شکل می گیرد ؟

رنگین کمان در قطرات باران و اطراف ابر های اب دار شکل می گیرد . وقتی نور خورشید از میان قطرات باران یا ابر های باران دار عبور کند ، نور سفید به رنگ های رنگین کمن تجزیه می شود . رنگین کمان معمولا پس از باران صورت می گیرد . برای دیدن رنگین کمان ، خورشی بایستی پشت سر شما باشد .

95 – سراب چیست ؟

در یک روز گرم شما می توانید استخر هایی از اب را که در طول جاده ظاهر می شوند ببینید ، اما وقتی به ان ها نزدیک تر می شوید استخر ها ناپدید می شوند و چیزی از ان ها را در ان جا نمی یابید . در واقع شما فریب یک سراب را خورده اید . لایه های هوای گرم بالای جاده مانند یک اینه عمل می کند و در واقع ان چه شما می بینید انعکاسی از اسمان در این اینه است و چون نزدیک شوید انعکاس ناپدید می می گردد . گاهی ایینه هوا ، اسمان را در خود منعکس ساخته و شکل استخری از اب را در برابر دیدگان انسان ها قرار می دهد که سراب نام دارد .

96 – نور های شمالی و جنوبی را در کجا می توان دید ؟

نور های شمالی را نزدیک قطب شمال و نور های جنوبی را نزدیک قطب جنوب می توان دید . این نور ها نمایش شگفت انگیز از نور های رنگی هستند که در نقش های عظیمی در اسمان شب ظاهر می شوند . این نور ها از ذرات الکتریسیته دار گرمای خورشید در جو زمین ایجاد می شوند .

97 – چرا چهار فصل داریم ؟

در اکثر نقاط دنیا هر سال 4 فصل دارد . زمین به دور خورشید می چرخد . هنگام چرخش کمی زمین کج می شود و فصول به وجود می ایند . در فصل تابستان زمین به طرف خورشید متمایل است و هوا گرم است . در زمستان زمین از خورشید فاصله می گیرد و به همین دلیل هوا سرد است . در مناطق گرم سیری انحنای زمین خیلی کم است و فصول در ان اتفاق نمی افتد ، در تمام طول سال هوا گرم است .

98 – در کجا یک روز ناگهان به روز دیگری تبدیل می شود ؟

در دنیا جاهایی وجود دارند که شما اگر به ان جا برسید ، یک روز را از دست می دهید و یا یک روز را به دست می اورید . یک خط فرضی بر روی نقشه ها وجود دارد که از میان اقیانوس ارام ، از شمال به جنوب می گذرد و خط بین المللی تاریخ نامیده می شود . بر روی سمت شرقی این خط زمان همیشه 24 ساعت عقب تر از زمان بر روی خط غربی ان است . وقتی شما از روی  این خط با یک هوا پیما یا یک          کشتی عبور کنید و رو به سوی مغرب داشته باشید ، یک روز کامل را از دست می دهید و اگر به سمت شرق بروید یک روز کامل را به دست می اورید .

99 – نقطه اعتدال و نقطه انقلاب چیست ؟

این نقاط در شب و روز وجود دارند . نقاط اعتدال و نقاط انقلاب روز های معینی از سال هستند . در نقطه اعتدال طول روز با طول شب برابر است و هر یک 12 ساعت را تشکیل می دهند . دو نقطه اعتدال در سال داریم ، نقطه اعتدال بهاری 21 مارس که برابر اول فروردین است و نقطه اعتدال پاییزی که اولین روز پاییز یا 22 سپتامبر است . نقطه انقلاب نیز 2 بار در سال وجود دارد . طولانی ترین روز در سال که اول تابستان است و به نام انقلاب تابستانی نامیده می شود و کوتاه ترین روز نیز که انقلاب زمستانی است ، در اول زمستان است .

100 – ایا یک روز می تواند هم طولانی ترین روز  و هم کوتاه ترین روز باشد ؟

روز اول تابستان که برابر با 22 ماه ژوئن است طولانی ترین روز و کوتاه ترین شب سال در نیم کره شمالی است و درست در نیم کره جنوبی عکس ان اتفاق می افتد . چون این روز اول تابستان در نیم کره شمالی اول زمستان در نیم کره جنوبی است .
یک روز دیگر در اول زمستان ” 21 دسامبر ” نیز در سال دارای چنین ویژگی است . این دو روز را نقاط تحول یا نقاط انقلاب می گویند . 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی