( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

۱۱۱ – صدای رعد چه مدت بعد از برق به گوش ما می رسد ؟

نور برق تقریبا به فوریت به چشم ما می رسد ، در حالی که صدای رعد اهسته تر حرکت می کند و بعد از چند ثانیه به گوش ما می رسد . اگر فاصله یا ثانیه های بین دیدن برق و شنیدن رعد را حساب کنید می توانید دقیقا این مدت را حساب کنید .

۱۱۲ – فرق بین تند باد و گرد باد چیست ؟

تند باد توفانی شدید و بزرگ است . تند باد خارج از دریا ها در قسمت های گرم سیری اقیانوس های ارام ، اطلس شمالی و هند به وجود می اید . تند باد ممکن است با سرعتی معادل ۱۸۶ مایل در ساعت بوزد و سبب خسارات و خرابی بشود . گرد باد ستون چرخنده ای از هوا است که می تواند شدید تر از تند باد شود . تند باد ها در طول یک جاده یا راه باریک ایجاد خسارت می کنند . گرد باد های شدید یا ( تورنادو ) معمولا در ایالت متحده امریکا ، جنوب روسیه و استرالیا به وجود می ایند .

۱۸۶ مایل = حدود ۳۰۰ کیلو متر در ساعت

۱۱۳ – اقیانوس ها تا چه حد عمیق هستند ؟

عمیق ترین اقیانوس ، اقیانوس ارام است . عمق این اقیانوس در گودال ماریاناس نزدیک فیلی پین ۳۶۱۹۸ فوت ثبت شده است .

ماریاناس = marianas

36198 فوت = حدود ۱۱ کیلو متر

۱۱۴ – در سطح کره زمین چند اقیانوس وجود دارد ؟

در واقع چهار اقیانوس در سطح کره زمین وجود دارد . بزرگ ترین اقیانوس ها ، اقیانوس ارام یا کبیر است . که به بزرگی تمامی اقیانوس های دیگر می باشد . بعد از ان اقیانوس اطلس است و سپس اقیانوس هند و بعد اقیانوس منجمد شمالی .

البته اقیانوس پنجمی را نیز باید نام برد که اقیانوس منجمد جنوبی است . قسمت جنوبی اقیانوس ارام ، اطلاس و هند ، اقیانوسی را احاطه کرده اند که گاهی به عنوان اقیانوس منجمد یا اقیانوس جنوبی شناخته می شود ، ، و بنابر این شما می توانید بگویید زمین دارای ۵ اقیانوس است .

۱۱۵ – در کجا می توان تاقچه قاره ای را مشاهده کرد ؟

هنگامی که بر روی ساحل دریا قدم می زنید ، در حقیقت مشغول گردش بر روی یک تاقچه قاره ای هستید . این تاقچه یک لبه سنگی عظیم است که در اطراف ساحل یک قاره در زیر دریا قرار گرفته است . تاقچه به ارامی به طرف مرکز دریا سرازیر می شود و تا عمق ۳۹۵ تا ۱۱۸۰ فوت پیش می رود .

۳۹۵ تا ۱۱۸۰ فوت = حدود ۱۲۰ متر تا ۳۹۰ متر

۱۱۶ – چرا امواج در دریا حرکت می کند ؟

وقتی باد بر امواج بوزد ، امواج در میان اب حرکت می کنند و با یک باد قوی بالا می ایند . هر چند امواج حرکت می کنند ، اما اب فقط بالا و پایین می رود . وقتی شما سوار قایق هستید بالا و پایین رفتن اب را حس می کنید . باد اب را به بالا یا پایین رفتن وا می دارد و به این ترتیب است که امواج در سطح دریا ظاهر می شوند .

۱۱۷ – چرا اب دریا ها شور هستند ؟

اب دریا شور است ، چون مقداری نمک در اب دریا وجود دارد . اکثر این نمک ها از نوع نمکی است که ما در غذای خود از ان استفاده می کنیم . رود خانه ها نمک را به دریا می اورند . رود خانه ها هنگام عبور از صخره ها مقداری از نمک را حل کرده با خود به سمت دریا می برند و نمک حل شده در دریا جمع می گردد .

۱۱۸ – جزر و مد چگونه به وجود می اید ؟

ماه سبب جزر و مد می شود . کشش یا جاذبه ماه به حدی قوی است که می تواند سطح اب را در اقیانوس ها بالا بیاورد ، البته نه بلند تر از حدود نیم متر . بالا امدن اب در زمانی که ماه به زمین نزدیک تر است اتفاق می افتد . چرخش زمین به دور خودش باعث می شود چنین موردی در طرف دیگر زمین نیز رخ بدهد . به این ترتیب هر روز دو جزر و مد بلند و دو جزر و مد کوتاه در سطح دریا ها به وجود می اید .

۱۱۹ – امواج جزر و مدی چه هستند ؟

امواج جزر و مدی زمانی ایجاد می شوند که زلزله ای کف اقیانوس را به لرزه در اورد . این عمل در سر تا سر عمق اقیانوس امواج بسیاری قوی ای را ایجاد می کند که به مراتب از امواج معمولی در سطح اب قوی تر هستند . امواج در وسط اقیانوس بلند نیستند ، اما با سرعتی معادل ۵۰۰ مایل در ساعت حرکت می کنند و وقتی به ساحل می رسند غرش کنان به ساحل بر خورد کرده و هر چه را در مسیر خودشان باشد ویران می سازند . امواج جزر و مدی نام مناسبی برای این نو امواج نیست ، چرا که ارتباطی  با جزر و مد ندارد . بهتر است از نام ژاپنی تسونامی استفاده شود که به معنای موج عظیم است .

۵۰۰ مایل در ساعت = حدود ۸۰۵ کیلو متر

تسونامی  = T sunami

 ۱۲۰ – گرداب در کجا ایجاد می شود ؟

گرداب در جایی ایجاد می شود که یک جریان اب با جریان اب دیگری برخورد کند . چون این دو جریان به هم بپیوندند اب در اطراف یک گرداب به چرخش در می اید . سنگ ها ، جزر و مد و باد های قوی نیز ممکن است بر جریانات ابی اثر گذاشته و گرداب به وجود اورند .

قوی ترین گرداب که به گرداب مرگ نیز معروف است در جزایر لوفوتن در سواحل نروژ وجود دارد . این گرداب می تواند قایق ها را غرق کند .

لوفوتن = Lofoten

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی