( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .

هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .

امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید

با تشکر

۱۲۱ – خلیج تنگ چیست ؟

خلیج تنگ یک خلیج کوچک در دریا است که توسط کوه ها و تپه ها احاطه شده باشد . عمق اب در ان جا تا ۳۲۸۰فوت یا بیشتر می رسد . این نوع خلیج ها از سال های قبل وقتی که رود خانه های یخ ، دره های عمیق را کنده اند ، شکل گرفته اند . این دره ها بعد ها ، توسط دریا ها پر شده اند .

۳۲۸۰فوت = حدود ۱۰۰۰ متر

۱۲۲ – ایسبرگ ها چقدر بزرگ هستند ؟

ایسبرگ ها بسیار بزرگ تر از ان چه که نشان می دهند ، هستند و ما فقط حدود یک دهم از کل ان را بر سطح اب می بینیم . ۸ یا ۹/۱۰ بقیه در زیر اب پنهان است .
بزرگ ترین ایسبرگ ها در اقیانوس منجمد جنوبی نزدیک قطب جنوب دیده شده اند . ارتفاع ان ها از سطح اب معمولا ۳۲۸ فوت است . اما ممکن است بیشتر از ۱۸۶ مایل ۳ طول داشته باشند .

۳۲۸ فوت = حدود ۱۰۰ متر

۱۸۶ مایل = حدود ۳۰۰ کیلو متر

۳ طول = نام این گردابق ملستروم است .

۱۲۳ – چه فرقی بین اقیانوس ، دریا و خلیج وجود دارد ؟

این اسامی وسعت و موقعیت و مقدار اب های سطح زمین است . بزرگ ترین مقدار ابی در سطح زمین را اقیانوس می نامند . در کناره های اقیانوس ها ، قطعه های ابی کوچک تری از اب های شور وجود دارد که دریا نامیده می شوند . برای مثال دریای شمال یک کناره از اقیانوس اطلس است  .
دریا های دیگر مانند دریای مدیترانه یا بحر المیت تقریبا از طرف خشکی ها احاطه شده اند .
خلیج اب هایی است که در داخل خشکی نفوذ کرده اند .

۱۲۴ – طولانی ترین رود در کجا قرار دارد ؟

رود نیل در افریقا با طول ۴۱۶۰ مایل طولانی ترین رود جهان است .

۴۱۶۰ مایل = ۶۶۹۵ کیلو متر

۱۲۵ – چرا بعضی رود ها دلتا دارند ؟

اکثر اوقات یک رود بزرگ به طور مستقیم وارد دریا نمی شود بلکه به چندین رود یا مجرای کوچک تر تقسیم می شود . اب رود خانه گل و لای خود را در میان رود خانه ها یا مجراهای کوچک تر ته نشین می سازد و مسیر خود را برای رسیدن به دریا می کند و به این ترتیب دلتا شکل  می گیرد .
دلتا نام یکی از حروف یونانی است و چون دلتای رود خانه شبیه مثلث است و حرف دلتا نیز مثل مثلث است ، این اسم را انتخاب کرده اند .

۱۲۶ – بزرگ ترین و عمیق ترین دریا چه در کجا قرار دارند ؟

دریاچه خزر که بزرگ ترین دریاچه جهان است در مرز ایران و روسیه واقع شده است . اغلب به این دریاچه ، دریا گفته می شود ، چون که خیلی بزرگ است . اما در واقع دریای خزر ، دریا نیست ، چون که به طور کلی در خشکی احاطه شده است . وسعت ان ۱۴۴۰۰۰ مایل مربع است که تقریبا ۲ برابر مساحت کشور انگلستان است .
عمیق ترین دریاچه جهان ، دریاچه بایکال است که در سیبری واقع است و عمیق ترین محل ان ۵۷۱۴ فوت عمق دارد .

۱۴۴۰۰۰ مایل مربع = حدود ۳۶۸۷۰۰ کیلو متر مربع

بایکال = Baikal

5714 فوت = حدود  ۱۴۷۲ متر

۱۲۷ – ایا رود ها و دریاچه ها برای همیشه باقی می مانند ؟

جواب سوال منفی است . هر چند که رود ها و دریاچه ها با عمر طولانی خود برای چندین هزار سال می توانند باقی بمانند ، اما سر انجام روزی عمر ان ها به سر خواهد امد . رود ها اگر توسط اب تغذیه نشوند خشک خواهند شد . دریاچه ها هم توسط رود خانه ها پر اب می گردند . و همین طور رود ها ذرات کوجک خاک و سنگ را با خود به داخل دریاچه می ریزند ، به تدریج این سنگ ریزه ها و خاک ها دریاچه را پر می کنند ، به طوری که اب راکد باقی می ماند و دریاچه تبدیل به یک مرداب می شود . به زودی درختان در این مرداب رشد کرده و ان را تبدیل به محل خشکی می سازند .

۱۲۸ – مصب رود چیست ؟

مصب رود قسمت نهایی یک رود است ، جایی که توسعه پیدا کرده و وارد دریا می شود . مصب را دهانه رود نیز می گویند . در این محل جزر و مد روی می دهد و رود خانه هنگام پیچ خوردن و رفتن به طرف دریا کناره های بزرگ گل و لای را بر جا می گذارد .

۱۲۹ – بلند ترین ابشار دنیا چقدر ارتفاع دارد ؟

بلند ترین ابشار دنیا ، ابشار انجل است که در کشور ونزوئلا واقع شده است . این ابشار ۳۲۱۲ فوت ارتفاع دارد .

۳۲۱۲ فوت = حدود ۸۹۰ متر

۱۳۰ – ابشار ها به چه سرعتی حرکت می کنند ؟

ابشار ها به ارامی حرکت می کنند ، چون جریان اب رود خانه در بالای ابشار لبه های سنگی محل ریزش اب را می ساید و در نتیجه محل ریزش اب تغییر می کند . ابشار نیا گارا که در مرز ایالت متحده امریکا و کانادا قرار دارد ، در هر سال به طور متوسط یک یارد حرکت می کند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی