( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

۱۴۱ – بهمن چگونه سقوط می کند ؟

سقوط ناگهانی برف و یخ به پایین کوهستان را بهمن می گویند . بهمن خیلی خطرناک است ، چون می تواند افراد را زیر خود مدفون ساخته و باعث مرگ ان ها شود ، بهمن زمانی ایجاد می شود که برف زیادی به پایین بغلتد و در مسیر خود زیاد و زیاد تر شود . بهمن ممکن است در بهار وقتی که گرمای هوا باعث اب شدن برف شد نیز روی بدهد . زمین لرزه ها و صدا های بلند و ناگهانی نیز می تواند سبب ایجاد بهمن شوند .

۱۴۲ – چه چیز باعث فوران آتش فشان می شود ؟

وقتی اتش فشانی فوران می کند ، گدازه های داغ و قرمز رنگ از قله کوه اتش فشان جاری شده و دود و خاکستر را به اسمان می پاشند . در داخل کوه اتش فشان یک مجرا قرار دارد . این مجرا ان قدر به طرف مرکز زمین پایین رفته است که به جای خیلی گرم رسیده است . گدازه ها از عمق زیرین حفره ها با فشار بیرون رانده می شوند . معمولا انفجار به زودی متوقف  می شود و مجرا مسدود می گردد . ممکن است سال های بعد مجددا اتش فشان فوران کند . یا گدازه ها با فشار راه خود را به بیرون باز کنند و فشار بیشتر بدون اخطار قبلی اتش فشان را فعال ساخته و اتش فشان شروع به فوران نماید .

۱۴۳ – چرا اغلب کشور ها با زلزله و آتش فشان رو به رو می شوند ؟

حدود ۵۰۰ کوه اتش فشان در دنیا وجود دارد . اتش فشان ها در قسمت های معینی از کره زمین روی می دهند . در این قسمت ها زلزله نیز روی می دهد . این قسمت ها بر روی پوسته  زمین قرار دارند . پوسته های زمین به اهستگی در جلو یا عقب یکدیگر حرکت می کنند . این حرکت سبب به وجود امدن زلزله و فوران اتش فشان در کشور هایی می شود که بر روی پوسته زمین قرار دارند .

۱۴۴ – هنگام زمین لرزه چه اتفاقی می افتد ؟

هنگام زلزله ، زمین ناگهان تکان می خورد . لرزش زمین برای چند ثانیه یا چند دقیقه ادامه می یابد . این لرزش ها ممکن است به قدری شدید باشد که باعث تخریب ساختمان ها گردد . زمین لرزه ها در جایی روی می دهند که جا به جایی شدیدی در سنگ های زیر زمین روی بدهد . سنگ ها در هر طرف شروع به شکستن و شکاف برداشتن می کنند و به دنبال یکدیگر سر می خورند و این باعث زلزله می شود .

۱۴۵ – کدام اتش فشان بیشترین خرابی را باعث شد ؟

فاجعه امیز ترین انفجار اتش فشانی تاریخ که در حافظه ها به جا مانده است . در سال ۱۸۸۳ در کراکاتوا اندونزی روی داد و بیش از ۳۶۰۰۰ نفر را به هلاکت رساند . تسونامی ” امواج جزر و مدی ” نیز باعث تلفات خیلی زیاد شد . این انفجار به قدری شدید بود که ۳۱۰۰ مایل دور تر صدای ان شنیده شد . البته اتش فشانی که قوی تر از ان قبلا در سال ۱۶۴۵ قبل از میلاد در یونان روی داده بود . باقی مانده این اتش فشان ممکن است در جزایر سانتورین یا تیرا دیده شود . هیچ کس نمی داند که این انفجار چه مقدار خسارات به جای گذاشت ، اما این احتمال وجود دارد که اتش فشان مذکور باعث ایجاد افسانه اتلانتیس شده باشد .

کراکاتوا = Krakatoa

3100 مایل = حدود ۴۹۸۸ کیلو متر

اتلانتیس = بعدا در این مورد توضیح داده می شود

۱۴۶ – شدید ترین زلزله در کجا اتفاق افتاد ؟

بد ترین و شدید ترین زلزله  در چین روی داد . این زلزله در سال ۱۵۵۶ شنسی را لرزاند و بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر را از بین برد . و این بیشترین خرابی و مرگ و میر در یک زلزله است که تا کنون ثبت شده است .
در سال ۱۹۷۶ تاریخ تکرار شد و زلزله ای تانگشان را لرزاند و باعث مرگ ۷۵۰۰۰۰ نفر شد . در این دو زلزله تعدادی از مردمی که در شمال ایرلند و بزسکا و جنوب استرالیا زندگی می کردند از بین رفتند .

شنسی = Shensi

تانگشان =

Tongshan

 ۱۴۷ – چه فرقی بین سنگ ، تخته سنگ و سنگ معدنی و ماده معدنی وجود دارد ؟

تخته سنگ یک ماده سخت است که در زمین یافت می شود . سنگ نام دیگری برای ان است . یک تکه بزرگ از سنگ را تخته سنگ و یک تکه کوچک را سنگ یا ریگ می نامند . سنگ و تخته سنگ هر دو از ماده معدنی ساخته شده اند . سنگ اهک نیز نوعی سنگ است که از کربنات اهک یا کربنات کلسیم ساخته شده . بسیاری از سنگ ها دارای تعداد زیادی مواد معدنی مختلف هستند . سنگ معدنی سنگی است که شامل مواد معدنی بوده و مفید است . فلزات از مواد معدنی یا سنگ های معدن به دست می ایند .

۱۴۸ – چند نوع سنگ وجود دارد ؟

به طور کلی سه نوع سنگ اصلی وجود دارد . نوع سنگ بستگی به طرز به وجود امدن ان دارد و این سنگ ها عبارتند از : ۱ – سنگ های رسوبی که در سال های بسیار قبل در لایه های زمین شکل گرفته اند . این لایه ها اغلب در بستر دریا ها قرار دارند . سنگ های رسوبی شامل سنگ اهک ، جوش سنگ و سنگ های دیگری هستند . ۲ – سنگ های اذرین که از سنگ های مایع مانند ، گدازه های اتش فشان شکل گرفته اند که سرد و سپس جامد شده اند . این سنگ ها شامل گرانیت ، ابزیدین و بازالت هستند . ۳ – سنگ های دگرگونی که از سنگ های رسوبی یا سنگ های اذرین که توسط گرما یا دلایل دیگر تغییر حالت و شکل داده اند تشکیل شده اند . سنگ مرمر و سنگ لوح از سنگ های دگرگونی هستند .

ابزیدین = Obsidian

 ۱۴۹  – سنگ ها چقدر عمر دارند ؟

قدیمی ترین سنگ شناخته شده مربوط به ۴۶۰۰ میلیون سال قبل است که هم سن خود زمین می باشد . این سنگ ها را در شهاب سنگ هایی که از فضا می ایند ، می توان یافت . در روی زمین سشنگ ها بعدا شکل گرفتند . بنابر این عمر ان ها کمتر است .

۱۵۰ – مرمر ، گچ و سنگ اهک چه شباهتی به هم دارند ؟

مرمر ، گچ و سنگ اهک شباهتی به هم ندارند . مرمر سنگ سخت و سفیدی است با رگه های رنگی در داخل ان که در خانه سازی و مجسمه سازی از ان استفاده می شود . گچ ، سنگ سفید و نرمی است که از ان برای نوشتن نیز استفادهخ می شود . سنگ اهک ، سنگی خاکستری و سبک است که از کربنات کلسیم ساخته شده است . ان ها با هم متفاوت هستند ، چون به طرق متفاوتی ایجاد شده اند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی