( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

 ۱۳۱ – غار چگونه ساخته می شود ؟

امواج دریا شب و روز به صخره های کنار دریا برخورد می کند و ان ها را می ساید و می شکند و حفر می کند . غار های زیر زمینی از سنگ های اهکی شکل می گیرند ، چون که جریانات ابی در زیر زمین به تخته سنگ ها برخورد کرده و به ارامی سنگ های اهکی را در خود حل می کنند و به این ترتیب است که غار به وجود می اید .

۱۳۲ – عمیق ترین غار ها در کجا یافت می شوند ؟

عمیق ترین غار های جهان در فرانسه قرار دارند . عمق بعضی از ان ها تا ۳۰۰۰ فوت می رسد .

۳۰۰۰ فوت = حدود ۹۱۴ متر

۱۳۳ – غار یخی را در کجا می توان یافت ؟

غار های یخی به وسیله رود خانه های یخ غلتان ایجاد می شوند . در ته رود خانه های یخ  ، جایی که یخ ها اب می شوند ، اغلب غار ها شکل می گیرند . این غار ها نور ابی سیری را که از میان یخ ها بیرون می ایند می تابانند .

۱۳۴ – فرق بین استالاکنیت با استالاگمیت چیست ؟

استالاکنیت ها و استالاگمیت ها ستون های سنگی زیبایی هستند که در غار ها شکل می گیرند . استالاکنیت ها از سقف غار اویزان می شوند . حال ان که استالاگمیت ها از کف غار به طرف سقف بالا می ایند . ابی که از سقف غار می چکد ، ذره های کوجکی از مواد معدنی را بر روی سقف بر جا می گذارد . کم کم نشست این مواد بر روی هم بیشتر می شود و سبب می گردد ستونی به نام استالاکنیت شکل بگیرد .
گاهی قطره های ابی که از سقف می چکد و با زمین برخورد می کند ، مواد معدنی درون خود را در کف غار بر جا می گذارد و به تدریج این مواد روی هم جمع شده و به شکل ستونی از کف غار بالا می اید که به ان استالاگمیت می گویند . سر انجام ممکن است این دو ستون به یکدیگر برسند و یک ستون کامل را به وجود اورند .

۱۳۵ – سرعت ایجاد استالاکنیت ها و استالاگمیت ها چقدر است ؟

اکثر استالاکنیت ها و استالاگمیت ها به کندی تشکیل می شوند . ممکن است ۲۰۰۰ سال طول بکشد تا ان ها به اندازه نیم اینچ رشد کنند . هر چند ممکن است بعضی از ان ها به شکل مربع ایجاد شوند و هر سال مقدار کمی به طول ان ها اضافه شود .

۱۳۶ – بلند ترین کوه در کجا قرار دارد ؟

ان طور که گفته شده است ، بلند ترین کوه شناخته شده جهان ، کوه اورست نیست ، بلکه کوه الیمپوس است که در سیاره مریخ واقع شده است و حدود ۹۵۰۰۰ فوت ارتفاع دارد . ارتفاع این کوه بیش از ۳ برابر ارتفاع کوه اورست است . کوه اورست که در مرز نپال و تبت واقع شده ، ۲۹۰۲۸ فوت ارتفاع دارد .

الیمپوس = Olympus

95000 فوت = حدود ۲۸۹۵۶ متر

۲۹۰۲۸ فوت = ۸۸۴۷/۷ متر

۱۳۷ – کوه ها و دره ها چگونه شکل می گیرند ؟

نیرو های موجود در داخل زمین ، به زمین فشار می اورند و باعث تشکیل کوه ها می گردند و دره ها را در بین کوه ها به وجود می اورند . قسمت ها یی از پوسته زمین که روکش نامیده می شود به ارامی با یکدیگر برخورد می کنند . این برخورد باعث خمیدگی و چین خوردن پوسته می شود تا جایی که به روکش ها برخورد نموده و کوه ها و دره ها را به وجود می اورد . این عمل به همان اهستگی انجام می شود که رود خانه یخ غلتان ، سنگ ها را می سایند . از طرف دیگر کوه های اتش فشان و بقیه خشکی به سرعت شکل می گیرند . یک کوه اتشفشان ایجاد می شود ، وقتی گدازه ها ” سنگ های مای  ” از زمین به بیرون جاری شده ، سخت می شوند و سنگ های جامد را به وجود می اورند .

۱۳۸ – چرا کوه های بلند پوشیده از برف هستند ؟

قله های کوه های بلند از برف پوشیده هستند ، چون در ان جا هوا بسیار سرد است . هر چه از کوه بالا تر بروید هوا سرد تر می شود ، تقریبا در هر هزار متر ، درجه حرارت ۴۱ درجه فارنهایت پایین می اید . بعضی از کوه ها در تابستان ها نیز برف دارند ، چون که ارتفاع ان ها زیاد است و قله ان ها همیشه پوشیده از برف و یخ .

۱۳۹ – رود خانه یخ با چه سرعتی حرکت می کند ؟

رود خانه های یخ ، از یخ پوشیده شده اند . ان ها نیز مانند رود خانه های دیگر از کوه ها جاری شده و به روی سطح زمین حرکت می کنند ، البته خیلی ارام تر از رود خانه های معمولی . اکثر رود خانه های یخ در روز فقط یک متر حرکت می کنند . و حتی بعضی از ان ها از این هم ارام تر حرکت می کنند رود خانه یخ چون به منطقه ای گرم و یا به دریا برسد ، یخ هایش اب می شود .

۱۴۰ – ایا کوه های بلند از کوه های کوتاه جوان تر هستند ؟

بله سلسله جبال های بلند از سلسله جبال های کوتاه جوان تر هستند ، چون کوه های کوتاه روزگاری بلند بودند و از چندین میلیون سال قبل دوام داشته اند . کوه های بلند ، از نظر زمین شناسی جوان تر هستند و هنوز فرسوده نشده اند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی