( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

۱۰۱ – چرا باران می بارد ؟

باران از اسمان بر زمین می بارد . زیرا در هوا اب وجود دارد . اب در هوا به شکل بخار بوده و غیر قابل رویت است . وقتی هوا سرد می شود ، بخار اب به شکل قطرات کوچک اب منقبض می شوند . این قطرات جمع شده و ابر ها را تشکیل می دهند . قطرات کوچک به هم می پیوندند و قطرات بزرگ تری را می سازند . وقتی قطرات به اندازه کافی بزرگ و سنگین شدند که دیگر نتوانستند در ابر باقی بمانند ، به شکل قطرات باران به زمین می بارند .

۱۰۲ – ریزش باران را چگونه اندازه گیری می کنند ؟

با وسیله ای به نام باران سنج می توان میزان بارندگی را اندازه گرفت . این وسیله در هوای باز و زیر باران قرار داده می شود . عمق اب جمع شده در باران سنج ، میزان بارندگی را نشان می دهد .

۱۰۳ – چرا صحرا ها خشک هستند ؟

صحرا ها در اطراف دنیا و در مناطق گرم سیری یافت می شوند . این مناطق خشک هستند ، چون در ان جا باد های زیادی می وزد . این باد ها هیچ هوای رطوبت داری را که سبب ریزش باران شود با خود به صحرا نمی اورند . در صحرای اتاکاما در شیلی حد اقل مدت ۴۰۰ سال است که باران نباریده است .

صحرای اتاکاما = Atacama

104 – چرا باد می وزد ؟

گرمای خورشید باعث حرکت هوا و وزیدن باد می شود باد ها در سطح وسیعی از زمین می وزند . در مناطق گرم سیری خورشید هوا را گرم می کند . هوای گرم سبک تر است و بالا می رود و هوای سرد جای ان را می گیرد . حرکت هوا سبب به وجود امدن باد می گردد .

۱۰۵ – برف و تگرگ چگونه تشکیل می شوند ؟

برف و تگرگ هر دو باران منجمد هستند . اگر هوا به حد کافی سرد باشد دانه های کوچک اب را در ابر یخ می زند و تشکیل بلور های یخ را می دهد که به شکل دانه های برف جمع می شدند . اگر دانه های باران یخ بزنند دانه های تگرگ تشکیل می شود . برف در تابستان نیز ممکن است ایجاد شود . اما قبل از اینکه به زمین برسد در گرمای هوا اب شده و به شکل باران به زمین می بارد ، اما دانه های تگرگ ضخیم تر هستند و اب نمی شوند . تگرگ ممکن است در تابستان به خصوص در طول رعد و برق نیز ببارد دانه های تگرگ ممکن است وزنی به اندازه ۲ پوند داشته باشند  و خسارات جدی ایجاد نمایند .

۱۰۶ – قطب شمال سرد تر است یا قطب جنوب ؟

قطب جنوب از قطب شمال سرد تر است . پایین ترین درجه در وستوک – که از قطب جنوب زیاد دور نیست – ثبت شده است ۱۲۹ – درجه فارنهایت است که در ژوئیه سال ۱۹۸۳ ثبت گردیده است .

وستوک  Vos tock

 ۱۰۷ – شبنم چگونه تولید می شود ؟

لایه ای سفید از شبنم در یک صبح سرد زمین را می پوشاند . این لایه از هوا می اید . هوا شامل بخار اب غیر قابل رویت است که در برخورد با زمین سرد یخ می زند و لایه ای نازک از بلور های یخ را تشکیل می دهد . که این لایه شبنم است .

۱۰۸ – هنگام باد های موسمی یا بارندگی های موسمی چه اتفاقی می افتد ؟

هنگام بارندگی موسمی ، ما با یک بارندگی خیلی سنگین روبه رو هستیم . بارندگی های موسمی نام فصلی بارانی در هند و سایر کشور های گرم است . چون تابستان فرا برسد توفانی می وزد و ناگهان باران می بارد . فصل مرطوب تا پاییز طول می کشد و سپس خشکی اغاز می گردد  و فصل خشکی تا سال بعد که موسم بارندگی است ادامه دارد این گونه هوا به سبب وجود باد هایی است که به باد های موسمی معروفند .

۱۰۹ – چرا اذرخش روی می دهد ؟

اذرخش یک جرقه عظیم اکتریکی است ، هنگام رعد و برق ابر ها از میلیون ها ولت الکتریسیته پر می شوند . و قتی بار های الکتریسیته به حد کافی قوی شدند ، برق به وجود می اید . اذرخش در برخورد بین ابر و زمین یا دو ابر با هم به وجود می اید .

۱۱۰ – برق صفحه ای چیست ؟

برق صفحه ای یا صفحه اذرخش یک برق زیگزاگ که شما معمولا در اسمان می بینید نیست . برق صفحه ای ناگهان جرقه ای در دل اسمان ایجاد می کند که با اذرخش معمولی تفاوت دارد . برق صفحه ای در میان ابر ها دیده می شود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی