( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

21 – سیارات درونی و بیرونی کدام ها هستند ؟

سیارات درونی 4 سیاره نزدیک به خورشید هستند . این سیارات عبارت اند از : تیر ونوس زمین و مریخ . 5 سیاره دیگر منظومه شمسی یعنی مشتری کیوان اورانوس نپتون و پلوتون که دور تر از خورشید قرار دارند سیاره های بیرونی هستند .

22 – چه وقت خورشید در ونوس طلوع می کند ؟

سیاره ونوس در مقیاس زمینی هر 243 روز فقط یک بار به دور خود می چرخد . اما همین سیاره در ظرف 225 روز یک بار به دور خورشید می گردد. بنا بر این هر 118 روز یک بار خورشید در این سیاره طلوع می کند .

23 – ایا سیارات از اقمار خود کوچکتر هستند ؟

جواب این سوال منفی است . یک جرم سماوی کوچکتر اغلب دور یک جرم سماوی بزرگتر می چرخد چون جرم سماوی بزرگ دارای نیروی جاذبه بیشتری است . البته تمام اقمار کوچکتر از سیارات نیستند . ماه و شش قمر دیگر سیارات بیرونی از سیاره پلوتون بزرگتر هستند . و این شاید به خاطر ان باشد که پلوتون در  زمان های قدیم خود قمر نپتون بوده و بعد ها از ان جدا شده و به صورت یک سیاره در امده است .
برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید .

24 – سیاره سرخ کدام سیاره منظومه شمسی است ؟

سیاره سرخ همان سیاره مریخ است . سیاره مریخ چهارمین سیاره از سیارات درونی است . وقتی این سیاره به زمین نزدیک شود در اسمان همچون یک ستاره سرخ دیده می شود . سطح مریخ از خاک و صخره های سرخ رنگ تشکیل شده است و به همین دلیل سرخ به نظر می رسد . حتی اسمان این سیاره هم سرخ است . چون که ذرات سرخ در اتمسفر رقیق ان شناور هستند .

25 – کدام سیاره سریع تر از سیارات دیگر می چرخد ؟

سریع ترین سیاره منظومه شمسی بزرگترین سیاره نیز است . این سیاره مشتری است . سرعت گردش این سیاره هر 9 ساعت و 50 دقیقه 2/2 برابر سرعت زمین است . یعنی اگر زمین در 24 ساعت یک بار دور خود بچرخد مشتری 2/5 بار چرخیده است . یک نقطه بر روی خط استوا و در مرکز این سیاره با سرعتی بیشتر از 28000 مایل در ساعت می چرخد . این حرکت به قدری سریع است که سیاره مشتری را در وسط متورم کرده است .

26 – کدام سیاره می تواند در اب شناور بماند ؟

اگر شما قادر بودید سیارات را در میان اب های پهناور اقیانوس ها قرار دهید مشاهده می کردید که اکثر ان ها در اب فرو می روند و تنها سیاره کیوان که بعد از مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است می توانست در اب شناور بماند . زیرا این سیاره بیشتر از گاز ها و مایعات تشکیل شده است و چگالی ان سبکتر از اب است و می تواند شناور بماند . سایر سیارات دارای چگالی سنگین تر از چگالی اب بوده و در اب فرو می روند .

27 – ایا تمام سیارات و اقمار ان ها در یک جهت حرکت می کنند ؟

اگر از بالای قطب شمال خورشید به پایین نگاه کنید خواهید دید که تمام سیارات بر خلاف جهت عقربه های ساعت به دور خورشید می چرخند . اقمار نیز در جهت مدار سیاره هایشان که بر خلاف جهت عقربه های ساعت است حرکت می کنند البته تمام ان ها از این قانون پیروی نمی کنند و بعضی از ان ها در جهت عقربه های ساعت حرکت می کنند . سیاره مشتری دو قمر دارد که درست در جهت عکس هم حرکت می کنند . البته ان ها با یکدیگر برخورد نخواهند کرد زیرا فاصله ان ها از مشتری به یک اندازه نیست و با هم فرق دارند .

28 – ایا در سیارات دیگر حیات وجود دارد ؟

در تمام سیارات منظومه شمسی و اقمار ان ها به جز زمین هوای قابل تنفس وجود ندارد . این سیارات یا خیلی گرم هستند و یا خیلی سرد به همین دلیل ما نمی توانیم بر روی ان ها زندگی کنیم . گیاهان و جانوران نیز نمی توانند . فضانوردانی که به کره ی ماه رفته اند و سفینه فضایی ای که سطح مریخ را ازمایش کرده است نشانه ای از حیات در انجا نیافته اند . به همین دلیل بسیار بعید به نظر می رسد که در سیارات دیگر منظومه شمسی حیات وجود داشته باشد .

29 – ایا سیاره دیگری در ان طرف پلوتون وجود دارد ؟

اخترشناسان معتقدند که در ان طرف پلوتون ممکن است سیاره نا شناخته ای وجود داشته باشد . ان ها مدت ها با تلسکوپ های قوی به جستجوی این سیاره پرداختند اما ان را پیدا نکردند . اگر این سیاره وجود داشته باشد در مسیر خاصی حرکت خواهد کرد و در این صورت اخترشناسان قادر خواهند بود ان را کشف کنند .

30 – چه فرقی بین شهاب – تیر شهاب – سنگ شهاب و شهاب ثاقب وجود دارد ؟

شهاب ثاقب شبیه یک ستاره است که ناگهان مانند تیری که از چله کمان رها شده باشد در دل اسمان ظاهر شده یکی دو ثانیه می ماند و بعد ناپدید می شود . در حقیقت شهاب ثاقب یک ستاره نیست بلکه تکه کوچکی از سنگ است که در فضا به اتمسفر زمین برخورد می کند . و چون حرکتی بسیار سریع دارد حرارت تولید می کند و دنباله ای نورانی پدید می اورد . قسمتی یا تکه ای از سنگ که در فضا حرکت کند تیر شهاب نامیده می شود . اگر این سنگ در جو بسوزد شهاب یا شهاب ثاقب نامیده می شود بعضی از تیر شهاب ها ان قدر بزرگ هستند که گرمای ان ها پس از سقوط و برخورد در زمین باقی می ماند و این ها همان شهاب سنگ ها هستند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی