( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

41 – در زمان کسوف یا خورشید گرفتگی چه روی می دهد ؟

در طول خورشید گرفتگی ماه در مقابل خورشید حرکت می کند ، هوا تاریک شده و خورشید کوچک تر و شبیه ماه نو به نظر می رسد . در خورشید گرفتگی کامل مدت کوتاهی خورشید ناپدید شده و هوا سرد و تاریک می گردد .
در طول ماه گرفتگی ، ماه سرد شده و کوچک تر به نظر می اید و ممکن است چند لحظه ای هم ناپدید شود ، زیرا هنگامی که زمین در مقابل خورشید حرکت می کند سایه ماه بر روی زمین می افتد .
کسوف زمانی صورت می گیرد که ماه نو است ، چون در این لحظه ماه که بالای کره زمین است رو به سمت خورشید دارد .
خسوف یا ماه گرفتگی نیز زمانی روی می دهد که ماه کامل باشد .

42 – اندازه ماه چقدر است ؟

قطر ماه 2155 مایل می باشد که در حدود عرض استرالیا است . مساحت ماه چهار برابر کمتر از مساحت اروپا است .

43 – چگونه ماه شکل گرفت ؟

هنگامی که منظومه شمسی به شکل کنونی اش در امد ، ماه هم شکل گرفت . تولد ماه به 4600 میلیون سال قبل بر می گردد .
برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید .

44 – چرا سطح ماه پوشیده از حفره است ؟

در زمین حفره ها یی وجود دارند که از بر خورد شهاب سنگ ها یی که از فضا امده اند ایجاد شده اند و یا توسط کوه های اتش نشانی درست شده اند . چنین حفره ها یی بر سطح ماه نیز ایجاد شده است . البته اکثر حفره های زمینی به خاطر فعالیت های اب و هوایی پر و صاف شده اند ، اما چون در ماه اب و هوا وجود ندارد این حفره ها بدون تغییر باقی مانده اند .

45 – ماه چگونه در اسمان باقی می ماند ؟

ماه درست مانند هر چیز دیگری که به زمین سقوط می کند توسط نیروی جاذبه به طرف زمین کشیده می شود . اما ماه با زمین تصادم نمی کند ، چون این سیاره با سرعت بسیاری به یک سمت در حرکت است و به جای سقوط در مسیر یا مداری تقریبا دایره ای به دور زمین می چرخد و به این طریق فاصله خود را با زمین حفظ می کند . این فاصله حدود 238700 مایل یا 30 برابر قطر کره زمین است . اگر زمین را توپ تنیسی فرض کنید ، ماه به اندازه یک تیله شیشه ای گوچگ است .

46 – چرا شکل ماه در اسمان تغییر می کند ؟

هر چهار هفته یک بار ماه از شکل هلالی خود به شکل یک ماه کامل در می اید و دوباره به حالت اول بر می گردد . این تغییرات صور ماه نامیده می شوند . البته ماه در حقیقت تغییر شکل نمی دهد . چون ماه دور زمین گردش می کند قسمت های مختلفی از ان به وسیله نور خورشید روشن می شود و ما فقط می توانیم قسمت های روشن را ببینیم . پس اگر قسمتی از ان روشن شود می گوییم ماه هلال است و اگر تمام ان روشن باشد می گوییم ماه کامل است .

47 – شما در روی ماه چقدر می توانید بپرید ؟

شما بر روی ماه خیلی بیشتر از زمین می توانید بپرید ، زیرا در ان جا وزن بدن شما 6 برابر سبک تر است . علت این امر ان است که نیروی جاذبه ماه 1.6 نیروی جاذبه زمین است و البته این بدان معنی نیست که شما در کره ماه می توانید 6 بار بیشتر به هوا بپرید ، چون مجبورید لباس های مخصوصی را که سنگین هستند بپوشید . فضا نوردانی که به کره ماه می روند برای اینکه بتوانند در ان جا راه بروند ، باید لباس های سنگین فضایی بپوشند .

48 – چگونه ستاره ها به وجود امدند ؟

ستاره ها هم مثل خورشید از توده انبوه گاز و غبار شکل گرفته اند . در فاصله دور در فضا توده های انبوه عظیمی از گاز و گرد و غبار به نام نبولا یا سحابی وجود دارند . بعضی از سحابی ها یا نبولا ها درخشان هستند و این همان جایی است که ستاره ها شکل می گیرند .

49 – نزدیک ترین ستاره  به زمین کدام است ؟

نزدیک ترین ستاره به زمین خورشید است ، با فاصله ای حدود 93 میلیون مایل ، که تقریبا 1200 برابر قطر کره زمین است .

50 – دور ترین ستاره از زمین کدام است ؟

خورشید ما یکی از 100000 میلیون ستاره ای است که کهکشان را می سازند .
فاصله دورترین ستاره ها در طرف دیگر کهکشان از خورشید حدود 80000 سال نوری فاصله دارند . هر چند میلیون ها کهکشان دیگر با فاصله بیشتر از این وجود دارد که هر یک دارای میلیون ها ستاره است . 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی