( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

( - NETROOM - )

بهترین ها در اختیار شماست . در این پایگاه مطالبی برای بالا بردن میزان اطلاعات عمومی شما قرار خواهد گرفت امید وارم از مطالب ارائه شده در این پایگاه نهایت استفاده را ببرید .

یک باکس مریتاباکس
( - NETROOM - )
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
بایگانی
طبقه بندی موضوعی

به نام خدا

سلام

این مطالب از کتاب ۱۰۰۱ سوال و جواب علمی گرفته شده است .
هر بسته اطلاعات عمومی شامل ۱۰ مورد است که هر روز به روز رسانی می شود .
امید وارم از این مطالب نهایت استفاده را ببرید
با تشکر

61 – ایا اولین ستاره شناس تلسکوپ داشت ؟

تالس ستاره شناس بزرگ یونان قدیم توانست از یک خورشید گرفتگی که در سال 585 قبل از میلاد رخ می داد با خبر شود و این 2000 سال قبل از اختراع تلسکوپ بود .
اخترشناسان قدیمی به جای تلسکوپ وسایلی برای اندازه گیری سیارات ، خورشید و ستارگان داشتند .

62 – چه کسی کشف کرد که زمین به دور خورشید می چرخد ؟

سال های بسیار دور ، حدود 260 سال قبل از میلاد مسیح اریستا رکوس ستاره شناس یونانی گفته بود که زمین به دور خورشید می چرخد ، اما بیشتر مردم نمی توانستند باور کنند که زمین حرکت می کند . تا اینکه در سال 1728 میلادی حدود 2000 سال بعد معلوم گردید که او حقیقت را گفته است . جیمز برادلی ستاره شناس انگلیسی ، با به کار بردن تلسکوپ بسیار بزر مشاهده کرد که ستارگان بسیار کند حرکت می کنند و بنابر این زمی به دور خورشید می چرخد .

اریستا رکوس = Aristarchus

جیمز برادلی = James Bradley

63 – چه کسی کشف کرد زمین گرد است ؟

زمانی که کشتی از ساحل دور می شد این طور به نظر می رسید که افق ناپدید می گردد و مردم به همین دلیل می اندیشیدند که زمین باید گرد باشد ، اما این مساله تا زمانی که اولین کشتی در دهه 1500 میلادی به دور جهان سفر کرد ثابت نشد . سال ها قبل حدود 240 سال قبل از میلاد ستاره شناس یونانی اراتوستنیز برای محاسبه دقیق محیط زمین کار می کرد . هر چند هیچ کس در ان زمان نمی توانست باور کند که زمین این قدر بزرگ باشد .

اراتوستنیز = Eratos thenes

برای مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید .

64 – چه کسی تلسکوپ را اختراع کرد ؟

هانس لیپرشی عینک ساز هلندی در سال 1608 میلادی تلسکوپ را اختراع کرد . او و یا دستیارش متوجه شدند که اشیاء از میان دو عدسی نزدیک تر به نظر می رسد . لیپرشی ، عدسی ها را داخل یک لوله سوار کرد و بدین گونه اولین تلسکوپ ساخته شد . یک سال بعد در سال 1609 گالیله ستاره شناس بزرگ ایتالیا یی تلسکوپی ساخت و چندین کشف مهم را انجام داد .

هانس لیپرشی = Hans Lipershey

 65 – اولین بار کدام سیاره کشف شد ؟

5 سیاره نزدیک تر به زمین یعنی تیر – ونوس – مریخ – مشتری و کیوان از سال های قبل شناخته شده بودند . در سال 1781 ستاره شناس انگلیسی سر ویلیام هرشل در حالی که با تلسکوپ خود در جستجو ستاره ها بود به طور اتفاقی یک سیاره جدید را کشف کرد که ان را اورانوس نامیدند . در حقیقت اورانوس را با چشم غیر مسلح نیز می توان دید . اما تا ان زمان کسی متوجه نشده بود که اورانوس یک سیاره است .

سر ویلیام هرشل = William Herschel

 66 – چگونه ستاره شناسان کشف دو سیاره را قبلا پیشگویی کرده بودند ؟

در سال 1846 یک ستاره شناس فرانسوی و یک ستاره شناس انگلیسی اعلام کردند که سیاره نا شناخته ای در مدار اورانوس ایجاد اختلال می کند . هیچ کدام از ان ها نمی دانستند که هر دو بر روی سیاره جدیدی کار می کنند . این سیاره به زودی توسط یک ستاره شناس المانی درست در جایی که ان دو ستاره شناس پیشگویی کرده بودند کشف شد . این سیاره جدید نپتون خوانده شد . احتمالا اختلال در مدار سر انجام در سال 1930 ان ها را به کشف سیاره دیگری به نام پلوتون رهبری کرد .

67 – بزرگ ترین و قوی ترین تلسکوپ ستاره شناسی در کجا است ؟

بزرگ ترین تلسکوپ در روسیه است . این تلسکوپ اینه ای به قطر 19.7 فوت دارد و می توان با ان اشیاء را در هر گوشه جهان شناخته شده دید . تلسکوپ بزرگ تری با یک اینه به قطر 33 فوت در هاوایی ساخته شده است . بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی که به جای نور ، امواج رادیویی را جمع اوری می کند تلسکوپ اریسبو است که در پورتوریکو قرار دارد . این تلسکوپ صفحه ای به قطر 1000 فوت دارد .

19.7 فوت = حدود 6 متر

33 فوت = حدود 10 متر

اریسبو = Arecib

1000فوت = 304.80 متر

68 – اولین مردی که به فضا رفت چه کسی بود ؟

یوری گاگارین فضا نورد روسی اولین مردی بود که به فضا پرواز کرد . او در 12 اوریل 1961 با سفینه فضایی وستوک یک به فضا رفت . و قبل از رسیدن به خشکی مدار زمین را طی کرد .

وستوک یک = Vostok 1

 69 – اولین زنی که به فضا رفت چه کسی بود ؟

خانم والنتینا تریشکوا اولین زنی بود که به فضا رفت . او یک فضا نورد روس بود که در 6 ژوئن 1963به مدت سه روز با سفینه وستوک 6 به فضا پرواز کرد . طول مدت پرواز او 48 بار مدار زمین را طی کرد .

والنتینا تریشکوا = Valentina Tereshkova

 70 – اولین فردی که پا به روی سطح کره ماه گذاشت چه کسی بود ؟

اولین شخصی که قدم به سطح کره ماه گذاشت . فضا نورد امریکایی نیل ارمسترانگ بود . او در 21 ماه ژوئیه سال 1969 قدم به ماه گذاشت . هنگامی که او از سفینه فضایی اپولو 11 پایین امد و قدم بر روی ماه گذاشت گفت : ” این یک قدم کوچک برای یک مرد و یک پرش بلند برای بشریت است ” بعد از مدت کوتاهی همسفر نیل به نام ادوین الدرین بر روی سطح کره ماه به او پیوست .

نیل ارمسترانگ = Nel Armstrang

ادوین الدرین = Edwin Aldrin

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی